Smanjenje kazne za sumanutu jurnjavu drogiranog vozača BMW-om i zabijanje punom brzinom u Škodu Octaviju, na naplatnim kućicama Sv. Helena autoceste A4, pričem su tri osobe teško ozlijeđene, dijete najteže, sabotira prometnu sigurnost i ugrožava nacionalne interese

Potrebno je provesti katarzu prometnog sustava, a dotada, treba razmisliti i o prepuštanju najtežih prometnih pravosudnih procesa pravosuđu Europske unije!

Autor: Željko Marušić

U ovom skandaloznom pravosudnom raspletu užasne prometne nesreće, koja relativizira najteže, brutalno kršenje prometnih propisa, s izravnim i pogibeljnim ugrožavanjem ostalih sudionika u prometu te posredno kompromitira prometnu sigurnost, fokus sada treba staviti ne na krajnje neodgovornog vozača, nego na članove sudskog vijeća Županijskog suda u Osijeku. Teško je shvatiti, još teže prihvatiti logiku i motive njihove odluke, koja sabotira prometnu sigurnost i ugrožava nacionalne interese. Što je s teškim otegotnim okolnostima? Kakva se poruka društvu ovom presudom šalje? Dosta je!

Potrebno je provesti katarzu prometnog sustava, a dotada, treba razmisliti i o prepuštanju najtežih prometnih pravosudnih procesa pravosuđu Europske unije. Umjesto plaćanja ovakvih sudaca bilo bi isplativije angažirati i platiti europsko pravosuđe da to uradi umjesto nas. Imamo dobra iskustva u poslovnom sektoru….

Odluka tročlanog sudskog vijeća Županijskog suda u Osijeku, koje je, nizom olakotnih okolnosti, nepravomoćnu kaznu od pet godina Općinskog kaznenog suda u Zagrebu, za izazivanje teške prometne nesreće u srpnju 2017., na autocesti A4, naplatnoj postaji Sveta Helena, kad se Ozren Matijašević, tada 35-godišnjak, pod teškim utjecajem droge, BMW-om, ignorirajući slijedne znakove izričitih naredbi ograničenja brzine na 100, 80, 60 i 50 km/h te potom obvezu zaustavljanja “Zabrana prolaska bez zaustavljanja – cestarina”, pri punoj brzini (procijenjeno 125 km/h) silovito zabio u stražnji dio Škode Octavije, pričem su vozač i putnica iz tog vozila zadobili teške ozlijede, a dijete osobito teške i po život opasne ozlijede, smanjilo na dvije godine i devet mjeseci, novi je pravosudni skandal.

Pravosuđe je najveći problem, rak-rana našeg prometnog sustava, to se govori već dugo, a ova presuda to jasno potvrđuje.

Neshvatljivi zbir najbrutalnijih prekršaja, koje samo srećom nisu završili tragedijom, trebalo je odgovarajuće kazniti. Nepravomoćna presuda Općinskog kaznenog suda u Zagrebu bila je minimum za nesreću kakva se još nije dogodila u hrvatskoj i mogla je završiti višestrukom tragedijom. Odlukom Županijskog suda u Osijeku to je kompromitirano, a edukativna uloga kažnjavanja dovedena je u pitanje.

Hrvatska, a pogotovo prometni sustav, u kojega je mnogo uloženo te je generator najvažnije gospodarske grane – turizma, ne zaslužuje ovakvo pravosuđe. To je i glavni razlog zbog čega je smrtnost ne hrvatskim cestama 60 posto veća od prosjeka Europske unije, premda je Hrvatska, razmjerno BDP-u i broju stanovnika, od 2000. najviše uložila u prometni sustav.

Zbog toga je najvažnija mjera za povećanje sigurnosti na cestama (nakon ovog posljednjeg prometno-pravosudnog skandala dodano je podcrtano):

1. Povećanje izvjesnosti poštenog kažnjavanja
Potrebno je unaprijediti nadzor prometa, kako bi oni koji krše prometne propise bili evidentirani i procesuirani. U tom smislu je važno ceste premrežiti radarskim kamerama, a na autocestama bi trebalo bolje iskoristiti mogućnosti budućeg elektroničkog nadzora i naplate. No sve to, uključujući i rad policije, koja, razmjerno mogućnostima, radi dobar posao, uz ovakvo ‘pravosuđe’, pada u vodu.
Potrebno je provesti katarzu prometnog sustava, a dotada, treba razmisliti i o prepuštanju najtežih prometnih pravosudnih proces pravosuđu Europske unije. Povećanje izvjesnosti pravednog kažnjavanja riješilo bi 75 posto svih problema u sigurnosti cestovnog prometa. Stoga bi ova mjera, uz poboljšanje pravosuđa, trebala biti nacionalni prioritet.

Preostalih 25 posto riješile bi sljedeće četiri mjere:

2. Uvesti odredbu mladi vozač, do navršene 24. godine, uz:
– ograničenje snage motora vozila na 70 kW (95 KS),
– kategoriju “privremena vozačka dozvola”, koja bi vrijedila tri godine, odnosno do navršene 24. godine, a poništavala se nakon drugog težeg prekršaja ili prve obijesne vožnje.

3. Na dionice s nezaštićenim odvodnim kanalima uz cestu koje presijecaju betonski prilazi i mostići:
– postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde,
– uvesti zabranu postavljanja novih bez građevinske dozvole temeljem prometne studije za konkretnu lokaciju.

4. Fiskalnu politiku prema vozilima definirati prema utjecaju na sigurnost i ekologiju:
– za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez,
– za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu te sustave za upozorenje napuštanja trake te autonomno kočenje trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez,
– na nova i sigurna vozila uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje,
– na stara i nesigurna vozila treba uvesti malus na autoosiguranje, progresivno rastući sa snagom,

5. Povećati kvalitetu i poboljšati izvedbu pneumatika u prometu:
– uvesti obvezu korištenja zimskih guma, od 15. studenoga do 15. travnja za sva osobna vozila na cestama u RH,
– na kupnju guma, jedan komplet svake tri godine, uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje,
– uvesti kontrolu tlaka zraka u gumama, temeljem opterećenja vozila.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime