Umjesto nestručne i neodgovorne odredbe da se zimskom opremom smatraju i ljetne gume s dubinom utora od najmanje 4 mm i lanci spremni za ugradnju treba uvesti ove 3 mjere:
1. Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH trebaju biti opremljena zimskim gumama.
2. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.
3. Zabraniti korištenje lanaca za osobna vozila na svim cestama i autocestama u RH.
Autor: Željko Marušić
Definicija da se zimskom opremom smatraju zimske gume i, alternativno, ljetne gume s dubinom profila minimalno 4 milimetra, uz uvjet da su lanci u prtljažniku, apsurdna je, krajnje neodgovorna i opasna. To govorimo i pišemo godinama, no, kad se malo bolje analizira, to je i najveći tehnički apsurd u povijesti cestovnog prometa uopće.
Naime, u zimskim uvjetima prvenstveno se suočavamo s problemom sigurnosti, zbog problema prianjanja guma na asfalt. To je primaran problem, a tek potom s učinkovitošću prometa, odnosno da vozila svladavaju zimske uvjete. Klasični zimski uvjeti, s puno snijega na cesti u pravilu nisu problem sigurnosti, brzine su male, može stradati lim, doći do lakših ozljeda. Kad je posljednji put netko poginuo na snijegu.
Opasno je, pogibeljno pri niskim temperaturama i riziku poledice, tada zimske gume prave veliku spasonosnu razliku. Mnogi ne znaju da ljetne gume gube sposobnost prianjanja već pri temperaturama nižim od +7 Celzijevih stupnjeva.
Zaustavni se put produžava i za više od 50 posto, zbog čega automobil može naletjeti na vozilo ispred, pješaka, dijete. Podjednako rizično i pogibeljno je izlijetanje s trake, na suprotnu u područje izravnog sudara s vozilom iz suprotnog smjera ili izlijetanje s kolnika te nalet na pješake koji hodaju nogostupom, udar u stup, stablo, slijetanje s kolnika.
Zimska guma (na slici označena prstom) od ljetne razlikuje:
a) Kemijskim sastavom i mehaničkim svojstvima materijala: zbog velikog udjela silike u vulkaniziranoj smjesi gazna ploha bolje prianja na hladan asfalt, bitne prednosti prema ljetnoj gumi su već od +7 Celzijevih stupnjeva, a što je niža temperatura razlika je veća.
b) Geometrijom i izvedbom gazne plohe velikim poprečnim kanalima u obliku simetrično zaobljene strijele, s nazubljenim lamelarnim blokovima i četiri uzdužna kanala omogućavaju dobro prianjanje na hladnu i sklisku plohu te učinkovito dreniranje vode (otpornost na aquaplaning) i uklanjanje, odnosno razmicanje snijega ispod gazne plohe.
Ljetna guma s dubinom utora većom od najmanje 4 milimetra osiguravaju zaštitu od aquaplaninga (gubitka prianjanja stvaranjem vodenog klina), ali pritom lanci u prtljažniku ne znače ništa!
No, kad su u pitanju najopasnije situacije, temperature oko nule i rizik zaleđivanja tada je ljetna guma, objektivno, jednako pogibeljno nesigurna a dubinom utora 4 milimetra ili samo jedan milimetar.
A kad je u pitanju rizik proklizavanja, uz drastično produženje zaustavnog puta i povećanja rizika nekontroliranog skretanja s putanje, ulijevo ili udesno, situacija je, objektivno, podjednako opasna, pogibeljna, ima li vozilo koje vozi na ljetnim gumama paket lanaca u prtljažniku ili nema!
Subjektivno, vozilo na ljetnim gumama, koje se s lancima u prtljažniku (!) zatekne u uvjetima s rizikom poledice jer je vozač svjestan da ima propisanu zimsku opremu (?!), pa može voziti malo opuštenije i brže, od vozača u vozilu s jednakim ljetnim gumama, dakle jednako objektivno nesigurnim, ali bez lanaca u prtljažniku, dakle bez propisane zimske opreme.
Lance je usto teško staviti na vozilo, većini, pogotovo žena, nemoguće, a na normalnim je cestama s lancima moguće voziti samo kad je dubok snijeg,, kojeg ionako trebaju uklanjati ralice. Čim je sloj snijega tanji od 25 mm, lanci postaju štetni, dapače i opasni za vozna svojstva (gubi se mogućnost održavanja pravca kretanja) i kolnik.
A da su zimske gume itekako korisne zimi pokazala je pogibija poznatog hvarskog ugostitelja Frane Žuvele, na hladnog praskozorja 8. siječnja 2017., na mjestimičnoj poledici ceste kod Starog Grada na Hvaru. Dovoljna je jedna situacija poput naveden da dođe do tragične situacije.
Stanje u Dalmatinskoj zagori sličnije je kontinentalnim zimskim uvjetima nego obalnim. A i u obalnim mjestima temperatura se često zimi, noću i ujutro spušta ispod +7 Celzijevih stupnjeva, spušta i do nule, a asfalt je, zbog većeg udjela vapnenca u smjesi, skliskiji nego na kontinentalnom dijelu hrvatske.
Zimske gume su u zimskim uvjetima najvažniji faktor aktivne sigurnosti cestovnog prometa (utječu na smanjenje rizika nastanka nesreće), važnije i od kočnica (!), jer se automobil samo gumama dodiruje podloge, omogućava kontrola nad vozilom (upravljanje, kočenje i pogonjenje).
Zbog toga, umjesto stručno pogrešne, apsurdne, neodgovorne i opasne odredbe o zimskoj opremi, treba uvesti sljedeće mjere:
1. Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH trebaju biti opremljena zimskim gumama.
2. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.
3. Zabraniti korištenje lanaca za osobna vozila na svim cestama i autocestama u RH. (autoportal)