Iako je hrvatsko tržište prepuno automobila s izmijenjenom kilometražom, neki vlasnici možda nisu ni svjesni da je očitanje brojača kilometara na njihovom vozilu prilagođeno
Upravo se to nedavno dogodilo jednoj Beograđanki koja je kupila automobil, a kasnije otkrila stvarnu, potpuno drugačiju kilometražu.
Kako možete prepoznati da je brojač kilometara automobila neovlašteno mijenjan?
Niska kilometraža može značiti lažiranje očitanja brojača kilometara
Kako prenosi Telegraf.rs, jedna žena je podijelila šokantnu priču o tome kako je postala žrtva prevare sa kilometražom. Automobil je kupila i registrirala sa 176.000 kilometara na brojaču. Sat vremena kasnije u ladici automobila pronašla je urednu servisnu knjižicu s nekoliko datuma servisiranja od kojih je posljednji bio u svibnju gdje se navodi kako je automobil prešao 274.00 kilometra. Kontaktirala je tvrtku od koje je kupila automobil, no u tom se trenutku više ništa nije moglo učiniti.
U Hrvatskoj, vozila koja provjerava carVertical obično prijeđu prosječno 19.587 km godišnje. Za 5 godina takav bi automobil mogao prijeći gotovo 100.000 kilometara. Ako je kilometraža rabljenog automobila niska, to može ukazivati da ju je prodavač krivotvorio kako bi prodao vozilo po višoj cijeni.
„Automobili s niskom kilometražom vrlo su traženi na tržištu rabljenih vozila. Ipak, preporučuje se ne žuriti s kupnjom takvog vozila i provjeriti podatke povijesti kilometraže. Nepošteni prodavači mijenjaju kilometražu i starijih i novijih automobila“, kaže Buzelis.
Prema podacima tvrtke carVertical, 2,4% svih automobila provjerenih na platformi u Hrvatskoj u prvoj polovici 2024. godine imalo je lažiranu kilometražu, što ukazuje da tržištu rabljenih vozila još uvijek nedostaje transparentnosti.
Istrošeni dijelovi trebali bi izazvati sumnju
Značajno istrošeni dijelovi također mogu ukazivati na veliku kilometražu. Škripa kočnica, zveckanje zamašnjaka ili kvačilo koje je teško otpustiti mogu značiti da je vozilo prešlo više kilometara nego što je navedeno u oglasu. Naravno, puno ovisi o vozačkim navikama vlasnika i održavanju vozila.
Prilikom odabira rabljenog automobila preporučuje se obratiti pozornost na uvjete u kojima je korišten. Ako se automobil uglavnom kretao planinskim terenom, kvačilo, kočnice i motor bit će znatno istrošeni.
Uvezeni automobili često imaju izmijenjenu kilometražu
Zahvaljujući popularnosti usluga provjere povijesti vozila, kupci i prodavači automobila mogu lako provjeriti povijest svakog automobila. Često, nakon analize podataka povijesti vozila, neki vlasnici su iznenađeni kada saznaju da je njihov automobil uvezen iz inozemstva, značajno oštećen ili ima lažiranu kilometražu.
„Iako uvoz automobila daje veće mogućnosti kupcima koji su u potrazi za rabljenim automobilom, vozila uvezena iz inozemstva nisu uvijek u dobrom stanju. Postoji 3 puta veća vjerojatnost da će uvezeni automobili imati izmijenjenu kilometražu, tako da provjera povijesti automobila smanjuje mogućnost prevare”, kaže Buzelis.
Automobil s lažiranim brojačem kilometara češće se kvari
Česti kvarovi također mogu ukazivati na promijenjena očitanja brojača kilometara. Ako prodavač tvrdi da je automobil prešao 100.000 kilometara, ali je stvarna kilometraža dvostruko veća, neke će komponente biti znatno istrošene.
Kupnja takvog automobila može rezultirati trošenjem puno novca na popravke i poteškoćama u planiranju njegovog održavanja. Prema stručnjaku za automobile Matasu Buzelisu iz tvrtke carVertical, ponekad je isplativije prodati automobil na kojem je izmijenjen brojač kilometara i kupiti drugi, nego stalno popravljati stari.
Loše stanje unutrašnjosti prvi je znak da je automobil možda prešao više
Često se stvarna kilometraža automobila može odrediti prema njegovom općem stanju. Što se vozilo češće koristilo, veća je vjerojatnost da će njegova unutrašnjost biti istrošena.
Istrošeni volan, ručica mjenjača i pedale obično pokazuju da je automobil prešao desetke tisuća kilometara. Loše stanje sjedala također može ukazivati na to da se vozilo intenzivno koristilo.
Međutim, postoje slučajevi kada prodavači zamjenjuju dotrajale dijelove interijera kako bi automobil izgledao privlačnije. To može dovesti u zabludu potencijalne kupce i navesti na kupnju takvog automobila bez provjere njegovog stanja na servisu.