Da je u startu imao dovoljno novca na raspolaganju, 48-godišnji Ivan Lončar, umirovljeni časnik Hrvatske vojske, kupio bi kalup od stakloplastike i pomoću njega bi izgradio plovilo koje je naumio, točnije turističku polupodmornicu u kojoj vidi svoju budućnost.
No, financije su uvijek problem, a Lončar je, uporan i domišljat, ipak odlučio naći rješenje i osmislio svoj rasklopivi drveni kalup za brod koji se može koristiti nebrojeno mnogo puta. I ideja temeljena na principu lego kockica je uspjela. – Vama je ovo samo komad daske, a meni je ovo remek-djelo brodogradnje! Mnogi su rekli da neću moći od drva napraviti ovakav kalup, al’ evo, rezultat je tu i jako sam zadovoljan. Riječ je o kalupu od sibirske breze, koji se može prilagođavati po širini i dužini, baš poput lego kockica, pa je pogodan za izradu plovila više mogućih dimenzija. Kalupi od stakloplastike su uvijek isti, a ovaj moj može se prilagođavati. Sad se u njemu radi polupodmornica od 12 metara, a već sljedeći plan je da idemo na plovilo od 17 metara. Ako su Turci mogli raditi onakve drvene mostove, a naši drvene brodove koji traju stoljeće i više, možemo i mi raditi drvene brodske kalupe – veli nam Ivan Lončar, priučeni brodograditelj, zaljubljenik u more i brodove, koji živi od turizma. Vozi, naime, turiste u vožnju brodom, na big game fishing, kratke izlete. Podrijetlom Imoćanin iz Zmijavaca, s adresom u Slanom kod Dubrovnika, prije šest, sedam godina, došao je na ideju da sagradi polupodmornicu za panoramske izlete, odnosno razgledavanje podmorja. Svoj mali pogon smjestio je u hangaru u rodnom kraju – u Zagvozdu – koristeći blizinu autoceste koja bi mu jednog dana, kada sve stasa na svoje noge, mogla biti od velike važnosti. Gotovo samostalno, tek uz pomoć nekolicine prijatelja, počeo je svoj projekt, koji je već odjeknuo u javnosti nakon što je prodaja polupodmornice Pertomar 12/32 oglašena na najvećoj internetskoj trgovini Alibabi, potom i na Njuškalu.
Reakcije su odlične
Lončar tako nudi plovilo dugačko 12,5 metara s podvodnom kabinom koja može prevesti do 28 putnika, a oglašena cijena je 197 tisuća dolara za kupce izvan Hrvatske. S domaćima će se lako dogovoriti. U oglasu stoji da se kupcu u godinu dana može isporučiti najviše osam polupodmornica. – Nisam se htio medijski izlagati, ali za oglas se brzo pročulo, pa moram priznati da su reakcije ljudi odlične. Puno je interesa, zovu, pitaju, a jedan Francuz mi se čini kao ozbiljan kupac, no uvjet je da se brod porine u more. Meni je najveći problem izgraditi taj prvi brod, a onda bi sve išlo lakše. Da mi je novac u ruci, brod bi već za dva mjeseca bio u moru – kazuje nam Lončar, kojemu je ovo s brodogradnjom došlo kao iz podsvijesti. Želio je jedno takvo plovilo i za sebe. Sada kaže da će treći ili četvrti brod koji sagradi ostaviti za svoj biznis koji bi vodio s obitelji, a ostale će pokušati prodati. Kako su ovakva plovila kod nas još uvijek novina, vjerujemo da Lončareva mala firma “Kamen i more” d.o.o. ima svoju budućnost. Ne krije da su mu financije najveći problem pa proizvod kasni. Sam se financira, bez kredita jer mu ga nitko nije htio dati, no nada se da će sve na koncu ispasti dobro. U susret su mu izašli i u Hrvatskom registru brodova koji vodi nadzor gradnje broda, a gradnja se radi temeljem projektne dokumentacije koju je izradio ing. Ljubomir Čubrilo. Tako da s administracijom, začudo, nije imao nikakvih problema. U dva drvena kalupa rađaju se dijelovi prvog prototipa polupodmornice Petromar od 12,5 metara. Zamišljena je kao brod gore, podmornica dolje. Njezin model osmišljen je da se može registrirati kao brod za smještaj više od 12 putnika, ali i kao brodica do 12 putnika, poštujući sve zahtjeve Hrvatskog registra brodova. – Svojim konceptualnim rješenjima postigli smo da ovo plovilo na palubi ima prostor za smještaj do 24 osobe, dok u podvodnom dijelu možemo smjestiti do 28 osoba. Htio sam da ljudi, dok razgledavaju podmorje, imaju dovoljno prostora u podmornici, da ih ne hvata klaustofobija, pa sam išao i na eleganciju i komod unutar plovila koje ima i prolaz u sredini pa nema sudaranja ljudi. Unatoč velikim staklenim površinama, sigurnosti je posvećena puna pažnja. Tu je i sustav za ventilaciju kako putnicima ne bi bilo zagušljivo. Podmornica ima dva ulaza i dva izlaza i nepotopiva je zbog svoje konstrukcije. Mislim da smo uveli neke nove standarde s tim detaljima – opisuje nam svoju podmornicu budućnosti Ivan Lončar. – Kao vlasnik male firme krenuo sam od nule. Planiram zaposliti ljude, a kada bih uspio prodati jedan brod, mogao bih tražiti poticaje za razvoj brodogradnje. U svakom slučaju, vjerujemo će Petromar uskoro zaploviti uz Božju pomoć – zaključuje naš sugovornik. (Slobodna Dalmacija)