Legendarni mali, funkcionalni i zabavni ‘francuz’ startao je 1948. ekonomičnim 2-cilindarskim bokserom s 375 ccm i 9 KS, postao simbol mladih diljem svijeta, a karijeru zaključio sa 602 ccm i 29 KS…
Na današnji dan prije 29 godina, u 16:30, s proizvodne trake u portugalskom Mangualdeu sišao je službeno posljednji Citroën 2CV Charleston, čija je proizvodnja počela 1948.
Završena je tako jedna prekrasna priča duga više od pola stoljeća. Prva ideja o posve malom vozilu (ime je pomalo paradoksalno, pošto u konačnici Spaček po dimenzijama uistinu nije ispao malen) pojavila se još 1936., a prvi prototip na cesti već sljedeće godine.
Uz Pierrea Julesa Boulangera, prvog čovjeka Citroëna, koji je bio i začetnik i glavni zagovaratelj ideje o ovom modelu, valja spomenuti i čovjeka koji je omogućio njegovu realizaciju u stvarnosti – André Lefebvre vodio je razvoj projekta kao još jedan u nizu inženjerskih genijalaca u povijesti Citroëna.
Pa ipak, Spaček je sve do 1948. ostao dobro čuvana tajna i danas ga niti u kojem slučaju ni u mislima ni simbolički ne povezujemo s međuratnim razdobljem, mada je zapravo nastao u njemu.
Kada je svijet jednom upoznao poslijeratnog, produkcijskog Spačeka, nije mogao ostati ravnodušan prema njemu. Bučan i spor čak i za ondašnje uvjete, ipak je praktičnošću i šarmom nadvladao snobizam. Potraga za bržim, višim i jačim mimoilazila ga je tijekom čitavog životnog vijeka – zavoljeli su ga individualisti, ponajprije žene i mladi, potom umjetnici, filozofi, hipiji…
Postao je simbol subkulture koja ne želi juriti kroz život nego natenane uživati u njemu. Ideje slobodoumlja, seksualne revolucije i nonkonformizma našle su svoje simboličko prijevozno sredstvo upravo u Spačeku. Postao je kultni mali auto, koji se često slavi na okupljanjima širom svijeta.
Pokretao se 2-cilindarskim zrakom hlađenim bokserom, koji je u prvoj verziji s 375 ccm istiskivao samo 9 KS, što je omogućavalo brzinu od 65 km/h. Kad je 1955. dobio 425 snaga je povećana na 14 KS i mogao je potegnuti već 80 km/h.
Brzina je povećana 1962. na 84 km/h, a 1970. na 100 km/h.
Posljednje verzije Charleston, s dvobojnom karoserijom i 29 KS iz prigušenog motora od 602 ccm, koji je s 32 KS pokretao Ami 8 i Dyane, postizao je već uvažavajućih 115 km/h.
Tijekom godina pomalo se mijenjao, pomalo jačao, nuđene su inačice koje su ga trebale učiniti atraktivnijim ‘ozbiljnijim’ kupcima, no original je i dalje ostajao najpopularniji, neponovljiv, nadživjevši, uostalom, sve druge inačice. I danas živi, bilo kroz klubove ljubitelja, bilo kroz sveopću prepoznatljivost.
Kao dokaz nekonvencionalnosti Spačeka neka posluži i podatak kako zadnji primjerak nije bio namijenjen tvorničkom muzeju, nego za Claudea Heberta, upravitelja pogona u Portugalu.
Kao i to da zapravo to uopće nije bio posljednji Spaček, jer su tjedan dana kasnije sklopili još pet primjeraka, namijenjenih kasnije otkazanom izlaganju na pariškom salonu. Ukupno je proizvedeno 3.867.932 primjerka, a računajući i izvedenice Dyane, Mehari, Ami 6 i 8 te dostavne FAF
Ukupno ih je proizvedeno 8.830.679. U tom su broju i raritetne, terenske Sahara, s dva motora! (AUTOPORTAL)