Nije samo riječ o ekstremnom, najtežem ikad zabilježenom kršenju prometnih propisa u Hrvatskoj. Ovime se, očito, u privatne svrhe, ismijavaju prometni i pravni propisi RH te ugrožavaju nacionalni interesi. Odmah treba postupiti policija, razmjerno magnitudi ugroze sigurnosti…
Kad budala baci kamen u bunar, ni tisuću mudraca ne može ga izvaditi, stara je kineska poslovica. Mnoge će ova snimka potaknuti na brzinska iživljavanja na cestama te bi mogla imati veći negativan učinak nego što pozitivan ima tisuću apela za sigurnu, propisnu vožnju i prilagodbu brzine uvjetima na cesti.
Autor: Željko Marušić
Hrvatska je “banana-država” u kojoj zakoni za odabrane ne vrijede. To smo već pokazali u svibnju 2021., sumanutom jurnjavom brzinom 232 km/h Jadranskom magistralom iznad Dubrovnika, u svrhu promidžbe, ne mareći za pogibeljnost tog “pothvata”, a sada smo nadmašili sebe. Na Zagrebačkoj obilaznici jurili smo 328 km/h…, otprilike bi se mogla interpretirati scenografija cijelog slučaja, koji je kvalitetno snimljen i sklopu sa snimkom driftanja na testnoj stazi u Mičevcu te razgovora o tehničkim karakteristikama i performansama Rimac Nevere, 5. listopada 2022. postavljeno na YouTube kanal.
Zanimljiv je i simptomatičan razgovor u kabini Rimac Nevere tijekom jurnjave:
– Stodvadeset milja na sat (193 km/h, op.a.)…, ako udariš na papučicu snage…, govori Miroslav Zrnčević, službeni testni vozač tvrtke Rimac.
– Ima li puno policije na ovoj cesti, pita nepoznati vozač “Steve”. – Ne, ne… smiruje ga Zrnčević. I tada već sumanuta jurnjava Zagrebačkom obilaznicom, gdje je ograničenje brzine 100 do 130 km/h, dobiva neslućen, hazarderski zamah:
Digitalni brzinomjer Rimac Nevere pokazao je 204 mph (328 km/h)!
– Wow, 205, u redu, samo sam želio postići 200 mph (322 km/h op.a.) poentira “Steve”. – Ludo brzo, 200 milja na sat, ! Tesla bi…, zaključuje nakon što je završio vožnju.
Tko je i zašto sve snimao te potom stavio na YouTube, nije jasno i ne može se isključiti marketinška pozadina, odnosno mogući veliki promidžbeni efekti puštanja ekstremne jurnjave Rimac Neverom u realnom prometu (!), na najgledanijem internetskom kanalu.
Ova neshvatljivo neodgovorna i opasna, hazarderska vožnja, samo srećom nije imala tragičan epilog. Što bi se desilo da je sumanuto jureća Nevera pri brzini od 328 km/h naletjela na obiteljski automobil koji je vozio 100 km/h?
Ne, pritom ne bi bio udarac brzinom od 228 km/h, koliko bi iznosila razlika brzina vozila. Energija sudara bila bi mnogo veća, jer kinetička energija raste kvadratom brzine. To bi bilo kao da obiteljski auto stoji na mjestu, a Nevera ga straga udara brzinom od 312 km/h!
A što bi se tek desilo da je pri 328 km/h vozač Rimac Nevere izgubio kontrolu te da je 2,3 tone ukupne mase sa visokozapaljivim baterijama probilo zaštitnu ogradu i završilo na suprotnoj strani obilaznice? Masakr.
Možete li sada shvatiti o čemu je riječ? O prometnom terorizmu!
Nije samo riječ o ekstremnom, najtežem ikad zabilježenom kršenju prometnih propisa u Hrvatskoj. Ovime se, očito, u privatne svrhe, ismijavaju prometni i pravni propisi RH te ugrožavaju nacionalni interesi.
Kad budala baci kamen u bunar, ni tisuću mudraca ne može ga izvaditi, stara je kineska poslovica. Mnoge će ova snimka potaknuti na brzinska iživljavanja na cestama te bi mogla imati veći negativan učinak nego što pozitivan ima tisuću apela za sigurnu, propisnu vožnju i prilagodbu brzine uvjetima na cesti.
I zbog ovoga ne trebamo se čuditi što u Hrvatskoj na cestama, razmjerno, gine 70 posto više ljudi od prosjeka Europske unije. Otvaraju se pitanja:
– Zašto kažnjavati vozače za prekoračenja od 10, 20, 30 km/h, prema člancima 53. i 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kad se ugroza sigurnosti pritom mjeri promilima od opasnosti koju je napravila sumanuto jureća Rimac Nevera na Zagrebačkoj obilaznici?
– Zašto bi vozači plaćali cestarinu pri registraciji vozila, kad ih na cesti može izmasakrirati vozilo čiji se vozač ne plaši voziti brže od 300 km/h na gradskoj obilaznici?
Ovo je trenutak kad institucije trebaju trezveno i odlučno reagirati te prvenstveno zaštititi nacionalne interese. Odmah treba postupiti policija, razmjerno magnitudi ugroze sigurnosti.
Iz ovog povijesnog prometnog zla, s elementima terorizma, treba izvući pouke, posebice temeljem Zrnčevićevog poticajnog odgovora stranom vozaču, na pitanje ma li puno policije na ovoj cesti – Ne, ne…
1. Najvažnija mjera za povećanje sigurnosti na cestama je povećanje izvjesnosti kažnjavanja za prometne prekršaje i ona vrijedi više od svih ostalih mjera zajedno. To treba postići sustavnim premrežavanjem prometnica radarskim kamerama, koje osim prekoračenja brzine bilježe i ostale teške prekršaje: premali razmak, korištenje mobitela, nevezivanje, prolaske kroz crveno svjetlo…
2. Presretače na autocestama u 90 posto dosadašnjih akcija trebaju zamijeniti radarske kamere, a njihova je uloga važnija na gradskim i prigradskim brzim prometnicama.
3. U Kazneni zakon, uz Obijesnu vožnju u cestovnom prometu, čl. 226. što je potpuno anakrono za magnitudu kojom je vozač Rimac Nevere kršio prometne propise na Zagrebačkoj obilaznici, treba uvesti novi članak, koji definira Terorizam u cestovnom prometu, a podrazumijevao bi izravan istražni zatvor za vozača, poništenje vozačke dozvole i oduzimanje vozila neovisno o vlasništvu. (AUTOPORTAL)