Nagli dolazak vrućina, dok je asfalt još nezagrijan, uz lošu vozačku kulturu, prebrzu vožnju, nepotpunu sigurnosnu opremu i manjkav nadzor formula je za smrt
Mnogima koji ne poznaju naše prilike nelogično je što je Hrvatska, koja je od 2000. u cestovnu infrastrukturu, razmjerno BDP-u i broju stanovnika, dakle razmjerno, uložila najviše u Europskoj uniji, po razmjernim pokazateljima sigurnosti na cestama (broju poginulih na milijun stanovnika) pri samome dnu, piše autoportal.hr.
Premda se iz Hrvatske proteklih godina intenzivno iseljava stanovništvo, i to radno, dakle i vozački najaktivnije, što bi trebalo smanjiti smrtnost na cestama, u prošloj je godini poginula 331 osoba, 7,8 posto više nego 2016. Nažalost negativni se trendovi nastavljaju i u ovoj godini te je trenutačna razmjerna smrtnost na našim cestama (prema realnom broju stanovnika) oko 80 na milijun stanovnika, odnosno oko 60 posto viša od prosjeka EU-a.
Nažalost, dolazi vrijeme kad će crnu statistiku pogoršati tragedije na dva kotača, a mopedisti i motoristi uvjerljivo su najugroženija skupina u prometu. Već godinama njihov je udio u poginulima 17 do 18 posto – gotovo svaka peta osoba u hrvatskom cestovnom prometu pogine na mopedu ili motociklu. A u ukupno prijeđenim kilometrima i prevezenim osobama sudjeluju tek s nešto veći od jedan posto. Dakle, vožnja na dva kotača nije deset ili dvadeset posto, nego deset ili dvadeset puta (!) pogibeljnija nego na četiri kotača.
Na vrlo loša stanje sigurnosti motociklističkog prometa, po kojem smo pri samom dnu EU-a utječe niz negativnih utjecaja:
- Loša vozačka kultura, koja se pokazuje u neospornoj činjenici da je, praktički svaki vozač skutera, a pogotovo motocikala, svakodnevno u prometnom prekršaju. Prvenstveno u prekoračenju brzine, krivom prestrojavanju… Hrvatski je specijalitet vožnja među usporednim kolonama i slalom. Mnogi se, kad dođu u Austriju i Njemačku, začude kako vozači motocikala disciplinirano voze u koloni.
- Manjkav nadzor. Javna je tajna da policija, u nemogućnosti da ih obuzda, okreće glavu od prebrzih motociklista, a snažniji, pri ‘punom’ startu iz prvog u drugi stupanj šaltaju pri brzini većoj od 100 km/h. Vozači supersportskih motocikala u gradu nerijetko potegnu i 200.
- Vožnja brzih motocikala bez kompletne motociklističke opreme, koja, osim certificirane integralne kacige uključuje kožno odijelo sa štitnicima te specijalne rukavice i čizme.
- Starenje voznog parka, povezanog s lošim održavanjem, još više nego kod automobila, prisutno je kod skutera i motocikala. Mnogi, nažalost, voze na ‘ćelavim’ gumama, s izbrazdanim diskovima, koji izazivaju opasne neravnomjernosti i vibracije te pad učinkovitosti pri kočenju.
- Manjkave prometnice: dobro je poznato da je u Dalmaciji i Istri, gdje se najčešće vozi na dva kotača, velik udio skliskog ‘vapnenjačkog’ asfalta (posljedica odstupanja od standarda i štednje u gradnji. Također, brojne su nezaštićene masivne, krute prepreke (stupovi, stabla, mostići, zidovi) uz manjkave ograde, koje svaki pad i izlijetanje pretvaraju z tragediju. Više puta smo upozorili na previsoko postavljene ograde uz brze prometnice ispod kojih se, u klizanju (koje, uz dobru opremu, može završiti bez težih posljedica) tijelo podvuče i izmasakrira ga vertikalni stupić-nosač.
Mnogi su, dolaskom vrućih dana, pohrlili na motocikle, željni brzine i ‘uživanja’, zanemarujući činjenicu da je, usprkos zagrijanom i vrućem zraku, asfalt na mnogim mjestima hladan. A to znatno pogoršava prianjanje gume, što je posebice opasno kod dvokotača.
Nažalost, česta su bezobzirna ‘frajerska’ iživljavanja na supersportskim motociklima, uz paljenje guma i vožnji na jednom, stražnjem kotaču. Koliko je to pogibeljno pokazala je, prije dva tjedna pogibija MMA borca u Budančevici. Zbog toga je vrijeme za akciju.
Netočno je da je nekultura vožnje posljedica hrvatskog mentaliteta, jer našim motociklistima, koji jure među kolonama, rade slalom…, ne pada na pamet da se tako ponašaju već u Sloveniji. Policija treba hitno unaprijediti metode i sredstva (opremu), kako bi bila u stanju hvatati i zaustavljati pomahnitale motocikliste koji teško, izravno ugrožavaju živote ostalih sudionika u prometu. Puno bi pomogao integralni video-nadzor prometa, ali i unapređenje pravosuđa. Treba unaprijediti sigurnosne značajke prometnica, a pomoglo bi smanjenje PDV-a na sigurnosnu opremu motociklista.