Daniel Vidas, diplomirani inženjer brodogradnje, punih 27 godina radio je u brodogradilištu Kraljevica, gdje se bavio izgradnjom brodova i njihovom strukturom, a kasnije se specijalizirao za remont brodova koji su održavani i popravljani u Kraljevici
Od početka događaja, Vidas intenzivno prati sve vijesti o brodolomu francuskog broda „Bourbon Rhode“ kojim je zapovijedao hrvatski kapetan Dino Miškić. Prema službenim informacijama, brod je 27. rujna 2019. potopio uragan Lorenzo pete kategorije, koji može proizvesti valove visine 10 do 20 metara.
Ekskluzivno za dnevno.hr inženjer brodogradnje Daniel Vidas analizirao je fotografije broda iz 2018., koju su jučer objavili mediji a koje svjedoče da se brod nalazio u dosta lošem stanju, te iznio svoju teoriju o pozadini ove tragične nesreće.
“Objavljene fotografije pokazuju katastrofalno stanje i očito neodržavanje broda, što se u nevremenu pokazalo glavnim razlogom njegovog potonuća. Prema fotografijama može se zaključiti da je brod bio smrtna stupica. Stoper sidrenog lanca je otkinut, zbog čega je sidro zasigurno udaralo po sidrenoj niši i vjerojatno je probilo. Drugo, otkinuti poklopac grotla silaza u potpalublje je okvirno 600 mm u dijametru, što je dovoljno da se u manje od pet minuta poplavi prostor. Također, korozija na brtvama glavnih pumpi upućuje na to da su bile izvan funkcije. Brod u ovakvom stanju ne smije napustiti brodogradilište bez da je obavljen cjelokupni remont. Temeljem objavljenih fotografije možemo pretpostaviti da je cijela oplata broda bila istrošena, tako da postoji dobra vjerojatnost da je ovakva sudbina brodu bila i namijenjena”, tvrdi Daniel Vidas.
Nakon što je iznio sumnju u scenarij namjernog potapanja broda, inženjer Vidas pojasnio je svoju teoriju.
“Francuska brodogradnja poznata je po nešto tanjem željezu, finijoj i mekšoj strukturi brodova. Da se razumijemo, to nisu loši brodovi, ali ih treba stalno održavati što je izrazito skupo. Remont ovakvog broda može koštati i do pedeset posto cijene novog broda, tako da ga je jeftiniji potopiti i naplatiti se novcem od osiguranja. Na žalost, to je česta praksa brodskih kompanija, ali takve slučajeve nije lako dokazati. Republika Hrvatska bi se morala ozbiljnije angažirati oko cijelog slučaja te ispitati odgovornost francuske kompanije, kao i lučke kapetanije u Nigeriji. Na brojna pitanja i dalje ne znamo odgovor. Na primjer, tko je dao zapovijed za isplovljavanje i tko je pregledao brod prije nego što je dobio dozvolu za napuštanje luke? Zanimljivo bi bilo utvrditi i cifru na koju je brod bio osiguran u slučaju potapanja. Indikativni su i neki drugi detalji. Potraga za preživjelima prekinuta je nakon samo tri dana, a nastavljena je tek nakon pritiska medija i javnosti. Postoji jasni protokol o postupanju u ovakvim situacijama. Kineske pomorce koji su doživjeli brodolom tražili su šest mjeseci, a ovdje se u krucijalnom trenutku privremeno obustavila potraga. Zalihe hrane i vode u splavovima traju minimalno trideset dana, što je minimalni rok svake potrage za preživjelima. Nemam dokaze, ali čitav niz indicija govori da je brod kapetana Miškića namjerno poslan u oluju da bude potopljen”, kazao je inženjer brodogradnje Daniel Vidas za dnevno.hr.