Nakon gotovo dvogodišnjih priprema talijanski diskonter Eurospin otvara 13. kolovoza u Zadru svoj prvi od 100 najavljenih supermarketa na našem tržištu
Kao i u Italiji gdje imaju preko tisuću trgovina i u Sloveniji gdje ih imaju pedesetak, i u zadarskom će supermarketu Eurospin prodavati isključivo svoje robne marke hrane, pića, kućnih potrepština i druge robe po, najavljuju, nižim cijenama od konkurencije, piše Jutarnji list. Iako je po osnivanju tvrtke-kćeri za Hrvatsku u Rijeci u listopadu 2018. Eurospin najavio da će prve supermarkete otvoriti u gradu na Rječini i u Zagrebu, izbor je ipak pao na Zadar, na lokaciji gdje je nekoć poslovala Billa.
– Više stranih trgovačkih lanaca izabralo je upravo Zadar za ulazak na naše tržište pa me ne čudi da je i Eurospin povukao takav potez – komentira direktor Narodnog trgovačkog lanca i predsjednik Udruge trgovine pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca Martin Evačić. Na pitanje hoće li Eurospin izazvati velika preslagivanja u domaćoj trgovini ako ostvari najavu o 100 prodajnih mjesta u zemlji, Evačić nam je, prije svega, izrazio sumnju u ostvarivost takvog plana Eurospina.
Promjena snaga
– Iskreno, ne vidim gdje bi oni mogli otvoriti 100 supermarketa u Hrvatskoj, naše tržište maloprodaje prilično je saturirano u cjelini, a i tržište diskontera unutar sektora, isto tako. Imamo već Lidl kao deklariranog diskontera, ali i Plodine i Kaufland kao, rekao bih, prikrivene diskontere. Mi već sada imamo 30 do 40 posto prodajnog prostora u trgovini po stanovniku više od europskog prosjeka, što otvara pitanje kako ćete ostvariti planove, recimo, od 1000 novih ‘kvadrata’ po supermarketu što bi mogla biti zamisao Eurospina – kazao nam je Evačić.
Kad je u pitanju moguća promjena odnosa snaga na našem tržištu maloprodaje zbog ulaska Eurospina, predsjednik HUP-ove Udruge trgovine kaže da bi se o tome donekle moglo govoriti u slučaju da talijanski diskonter otvori 50 supermarketa, a zasigurno, dodaje, ako ostvari planirani broj prodajnih mjesta.
– U Sloveniji s 50 supermarketa mislim da nemaju više od pet posto tržišta, slične omjere bi mogli postići i u Hrvatskoj, ali to u bitnome ne bi promijenilo tržišne udjele vodećih trgovačkih lanaca u zemlji – procjenjuje naš sugovornik. Na pitanje je li Eurospinova odluka da konačno pokrene prodaju u Hrvatskoj povezana s ulaskom naše zemlje u ‘predvorje’ eurozone, u europski tečajni mehanizam, Martin Evačić nam je odgovorio niječno. To se, dodaje, slučajno poklopilo.
U svakom slučaju, talijanski diskonter trenutno ima nekoliko gradilišta na kojima je označio mjesto budućeg supermarketa, među ostalim, u Zagrebu, Velikoj Gorici i Požegi. Stalno je oglašena Eurospinova potraga u Hrvatskoj za radnicima i zemljištima za kupnju i najam za buduće trgovine.
Usporedba s Lidlom
Eurospin najčešće uspoređuju s Lidlom koji je u Hrvatskoj promijenio početku strategiju isključivog diskontera, uvevši u ponudu i robne marke drugih proizvođača, pogotovo domaćih. Lidl je prebacio brojku od 100 supermarketa na našem tržištu prošle godine, 13 godina nakon dolaska u Hrvatsku.
U prvim najavama za Hrvatsku iz sjedišta Eurospina odaslane su procjene da bi u našoj zemlji mogli otvoriti oko 1500 novih radnih mjesta u supermarketima i još oko 150 u distributivnom centru. Brojka od 100 trgovina zacrtana je sukladno ambiciji talijanskog diskontera da ima prodajno mjesto u svim hrvatskim gradovima s više od 10 tisuća stanovnika.
Kako god se nastavila i završila Eurospinova ‘odiseja’ u Hrvatskoj, ostaje činjenica da je to prvi lanac pa i veća kompanija, koja je zakoračila na naše tržište od koronakrize pa i godinama prije nje. (Jutarnji list)