Prava katastrofa odvija se u Brodosplitu Tomislava Debeljaka. 31. svibnja istekao je produženi rok za predaju prvog heavy liftera koji se gradi za nizozemski Jumbo Shipping.

Kako do predaje nije došlo, Nizozemci su povukli svoj nadzorni tim iz škvera te raskinuli ugovor. Sljedeći logičan korak je aktiviranje jamstva od 250 milijuna kuna, koji će Zaba u konačnici naplatiti iz državnog proračuna. Upitna je i sudbina drugog heavy liftera, koji treba biti isporučen šest mjeseci nakon prvog, nakon što je Debeljak od Nizozemaca ishodio produljenje roka gradnje od godine dana, što je plaćeno 40 milijuna kuna, opet na teret proračuna, iz kojeg se u pet godina treba izdvojiti milijardu i pol kuna subvencije za Brodosplit.

Ministra boli dupe za neistine

Šokirani ovim vijestima iz splitskog škvera, potražili smo odgovore kod uključenih strana. Brodosplita, Jumbo Shippinga, Ministarstva gospodarstva i Hrvatske brodogradnje. Nizozemci nisu odgovorili na mail, Brodosplit je odgovorio da sve teče po planu i ugovorenoj dinamici, ministar Vrdoljak jučer je zvao da vidi je li skinuto 250 milijuna kuna sa računa Zabe, pa kada je čuo da nije, rekao je, prilično intenzivnim tonom da ga “boli dupe za neistine koje plasiraju bolesne glave”, dok je komunikacija s Hrvatskom brodogradnjom bila, valjda, ogledni primjerak za stanje u kojem se nalazi hrvatska birokracija.

Brodogradnja: Pošaljite ponovno mail pa čekajte odgovor

Htjeli smo se čuti s direktorom Brodogradnje Ruđerom Friganovićem, miljenikom svih vlasti, i one HDZ-ove u kojoj je bio državni tajnik Đure Popijača, a i ove SDP-ove, u kojoj je postavljen na čelo Brodogradnje. Friganović po tom rasporedu brine o Brodosplitu u ime Vlade i poreznih obveznika, dakle, riječ je o pravoj osobi koja bi javnosti mogla kompetentno kazati što se događa u splitskom škveru. Nažalost, prošli tjedan je Friganović bio po važnim poslovima u Grčkoj, a službenik koji nam se prošlog tjedna javio, samo je kratko odgovorio da ne zna je li uopće itko otvorio naš mail sa upitom. Zvali smo i jučer, ponovno se javio isti službenik, tek toliko da nam kaže da Friganovića opet nema. “Vi pošaljite mail ponovno pa čekajte odgovor”, bilo je najpametnije čega se dosjetio. Friganovićev kontakt nije htio dati, a nije ga htio dati ni ministar Vrdoljak, s kojim smo se čuli prošlog tjedna, kada ništa nije znao o lifterima, raskidu ugovora i jamstvima, te prekjučer kada je bio poprilično nervozan zbog teške situacije u Slavoniji. Pitao nas je jesmo li bili tamo i upoznali se sa situacijom. Nama je zvučalo nevjerojatno da je ministar nezainteresiran za situaciju u Brodosplitu i udar na proračun od 250 milijuna kuna s perspektivom da se do konca godine odlije još toliko. Ministar se užasnuo kada je čuo o čemu se radi te je rekao da će odmah sve provjeriti. Ubrzo je opet nazvao. Krenuo je odmah sa dupetom, da Index govori gluposti, da nije skinuto 250 milijuna kuna… Pokušali smo ministru sugerirati da možda danas nije skinuto, ali je vrlo izgledno da će biti skinuto sutra, preksutra ili idući tjedan. Ministar se međutim toliko iživcirao onim što je prepoznao kao urotu podlih sindikata i povodljivih medija kojima je do spektakla i senzacije. Ipak, uspio nam je otkriti da sutradan ima sastanak s Friganovićem i Zabom, ali ne navodno na temu Brodosplita i Jumba. Začudila nas je koincidencija te smo ministru predložili da se čujemo nakon sastanka kada se on malo bolje upozna sa situacijom u splitskom škveru. I njemu smo predložili da razgovor prebaci na miljenika Friganovića, ali takvo što Vrdoljaku se uopće nije dopalo pa je kazao da će razmisliti hoće li se više uopće javljati. Jučer je taj sastanak održan, ali od ministra i Ministarstva nije se moglo doznati ništa konkretno. Zamolili su za razumijevanje, tvrde da ne mogu otkriti svoje pregovaračke pozicije.

Sve teče po planu za Debeljaka, ali neka Vrdoljak otkrije kakav je to plan?

U Slobodnoj Dalmaciji jučer je, pak, objavljeno priznanje Uprave Brodosplita kako su se Nizozemci povukli. O jamstvu ništa, nego Debeljak i njegovi računaju da će na brodovima za Nizozemce još i dobro zaraditi kada ih dovrše pa unosno prodaju više od 10 milijuna eura poviše cijene gradnje. Nejasno je kako brodove za teški teret bez vlastitih dizalica(!), koje je trebao isporučiti naručitelj, misle završiti kada više nema nadzornog tima, a i čini se kako se nisu ni raspitali koliko kompanija uopće treba tako specifične brodove. Upravo je plan zadnje uprave Brodosplita prije privatizacije bio gradnja specijaliziranih brodova koje većina drugih škverova ne radi. To je bilo prije Debeljaka, koji je škver prvo počistio, a onda javnost počeo zabavljati čitavim nizom svojih specijalnih projekata. Nakon ledenih santi u Jadranu, stigao je posao za Veneciju s branama, ali svega koji dan kasnije, Talijani su uhapsili gradonačelnika zbog sumnje u mito i korupciju. U škveru su, dakako, iznenađeni, a Indexu su odgovorili da su o svemu doznali iz medija i da njihov posao s branama nije upitan. Nejasno je kako su za propali posao s Nizozemcima odgovorili da je sve po planu da bi ipak priznali da je ugovor raskinut. Možda njima i je po planu, ali onda ne bi bilo loše da ministar Vrdoljak i direktor Friganović hrvatskoj javnosti otkriju u čemu se sastoji taj plan kada već u pet godina Debeljaku plaćamo milijardu i pol i moramo usto sanirati štetu na propalim poslovima u primarnoj djelatnosti svakog škvera, a to je gradnja brodova. (index.hr)