Dugo je u meni raslo rasuđivanje o akcijskoj seriji iz Domovinskog rata, pod nazivom „Nestali“ u produkciji HRT. Biti ću iskren, kako nisam filmski, niti sam kritičar jedne od izvedbenih umjetnosti, usuditi ću se iznijeti osobni dojam, koji je zapalio raspravu u neformalnom društvu bojovnika-učesnika Domovinskog rata!

Piše: Hrvatin Tomašević

Kadar 1 – prvi put, partizanski film:

Bata-životinja, Ljubiša-mitraljezac, Prle i Tihi, Mirko i Slavko, diverzanti, bombaši, ilegalci…Likovi koji su okarakterizirali jugoslavenski filmski partizanluk! Glumci koji su se junačili, igrajući te likove osim: fikcionalnog- moralno-političkog-komunističkog-reklamnog izričaja, nisu imali stvarni doticaj s ratom. Naime, sama pojava partizanskog filma posve je opravdala uspostavljanje nove vlasti, ali i komunističkog sustava društvenih vrijednosti! Iz Narodno antifašističke borbe, partizani su izašli kao pobjednici, i, kroz film, produkciju koju su razvili, nastojalo se procijeniti koliki je zaista ukupan utjecaj-nove komunističke vlasti na narodne mase! Kao i kod svake vlasti: legitimno i legalno. Komunistima, kroz filmski slikoniz naprosto ništa drugo nije padalo napamet, nego da bogatu: nacionalnu-kulturnu-vjersku- gospodarsku baštinu i tradiciju Hrvatskog naroda proglase ustaškom!

Kadar 2 – prvi put Nestali: negledljivi, dosadni:

Dakako neću se zadržavati samo na filmskom partizanluku. Ići ću kadar po kadar na bitku roda mog, do kadrova slikoniza tv-serijala Nestali. Prva je to, vrlo ambiciozna teve serija u slobodnoj-demokratskoj i neovisnoj Hrvatskoj, koja je inspirirana uspjelim ratnim akcijama u Domovinskom ratu! Scenaristički gledano, nema puno slika-svjedočanstava velike pogibelji koja se dogodila Hrvatskom narodu, od velikosrpskog i četničkog terora! Slikonizom se prate akcije bojovnika, čiji je najznačajniji oslonac poznavanje teritorije duboko iza srpskočetničkih položaja. Čvrsto držim, kako je nebrojeno takvih akcija uspješno izvedeno tijekom Domovinskog rata! I, i, što su gledatelji širom lijepe naše vidjeli, što bi ostavilo dobar dojam na prikazano, žanrovski rečeno: kadrovi koji oslikavaju akciju, u cilju što stvarnijeg prikaza dinamičnog ratnog zbivanja: pucnjave-izmjene vatre, borbe prsa o prsa, izviđanja- prikrivanja-promatranja neprijatelja, dakako, sve radi spektakularnosti, ali i kako bi se zorno prikazala borbena sposobnost Hrvatskih bojovnika, što bi gledateljstvu osiguralo dodatnu doživljenost i tako ih zadržalo ispred teve-ekrana! Dapače, izostalo je sve: bilo je napeto ko’ Mujini tregeri, dok su „bojovnici akcionost“ izvodili kao da sjede na tuti! Prosto nevjerojatno, jelde! Odabrani glumci nisu bili sposobni „uči“ u likove-akcije iz Domovinskog rata, iako su mu svjedočili! Mnogi su  preživjeli, bome, i, odlazak na prve linije fronta kao dragovoljci ili kao članovi artforces! Ne sumnjam, da su osobno bili potaknuti na nedvosmislenu izvedbu karaktera svjedočanstva bojovnika-sudionika ratnih akcija u Domovinskom ratu…Jebiga i Brandu se dogodi loša izvedba…

Kadar 3 – prvi put: Happy End:

I kao što svaki Hollywood-ski blocbuster ima sretni završetak, tako ću i ja svoj zadnji kadar završiti: kadrovi: 1,2, 3, mog kratkog kazivanja, dobivaju pojavnost kao izraz potrebe jasnog poziva: scenaristima-redateljima-glumcima-producentima da iskažu autorski potencijal, kako bi, zasluženo dobili značajnog filmskog čimbenika Domovinskog rata! Osjetite se potaknutim slijediti ideju književnika-scenariste Josipa Mlakića, čija adaptacija romana Živi i Mrtvi najbolji je primjer preoblikovanja književnog djela u filmski slikoniz! Film-Živi i Mrtvi, ostaje kao najbolji primjer, ne samo filma, nego su: scenarist-redatelj-glumci- producent, uspjeli da uprizore ono najteže iz izvornog-književnog djela, preuzimajući samo „vidljive kadrove“  ratne drame! Za Hrvatsku javnost, usprkos nagradama, Živi i Mrtvi skoro su ostali nevidljivi i izvan svih su recentnih odabira! Vjerujem, kako je to samo iz razloga što je scenarist iz Gornjeg Vakufa i dva glavna glumca su Mostarski dilberi! Nisu ni bata ni Ljubiša! Hollywood izvan Hollywooda… 

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime