Nakon što su vlasnici plovila iz Starog Grada na Hvaru prije nekoliko dana mirno prosvjedovali upozoravajući na vezove koji se dodjeljuju netransparentno, na nedostatak ulaganja u luku itd., javio se Domagoj Maroević, ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije

Njegovo priopćenje je objavljeno na nekim internetskim stranicama, no uskoro je povučeno, pa ponovno objavljeno, ali u izmijenjenom obliku. U nastavku možete pročitati prvo priopćenje koje je odaslao Domagoj Marojević.

“2014. lučka uprava je proširila 7 milijuna kvadrata s ciljem investicija. U Starom Gradu je sanirano i uređeno preko kilometar luke. Za sve komunalne vezove smo isfangali valu, pokupili mulj i napravili sidreni sustav napravili za sve komunalne vezove. Od kolpomorto, lanaca, bovi za svaki pojedinačni vez i time zaokruzili ulaganje od ukupno preko 6,5 milijuna eura u Stari Grad. Što se tiče teze da se u Stari Grad ne vraća ništa, 50% prihoda (ne dobiti) od nautičkog i komunalnog veza se vraća koncesionaru koje je komunalno društvo u vlasništvu jedinice lokalne samouprave. Stanje kakvo smo zatekli 2014. smo u suradnji s komunalnim legalizirali. Sva plovila zatečena u luci smo potpisali i dali korisnicima ugovore o komunalnom vezu u iznosu od 13 eura po metru, godišnje.

A umirovljenicima od 6,5 eura po metru godišnje, što je cijena u 80-90% luka. U Starom Gradu je 73% plovila do 6 metara, a od 50% do 5 metara. Za prosječan brod (od 5 metara) je godišnja cijena veza 65, a za umirovljenika 32,5 eura. Od čega 50% prihoda odlazi natrag u komunalno. Samo sidreni sustav i čišćenje vale u komunalnom dijelu luke su koštali preko 400,000 eura. Saniranje… Cijeli sidreni lanac mi saniramo, oni eventualno zamijene konop. Kompletnu obalu, da se bilo šta dogodi, da padne kamen, sve mi saniramo 100%.

U komunalnom dijelu luke smo sanirali i rekonstruirali preko 400 metara. Što se tiče stranaca koji preko veze dobiju vezove, kad smo 2014. popisivali brodove bila su dva Norvežanina, jedan Slovenac, jedan Austrijanac, jedan s Kosova koji ima boravište tu, a svi imaju adresu i u Hrvatskoj i svi su ti ugovori tu jos od 2014. Naknadno nije došao niti jedan strani državljanin na komunalni vez. I jako je važno da nikome nismo potpisali ugovor bez da ga je prije potpisalo komunalno iz jedinice lokalne samouprave, tako je bilo u 95% luka.

To radimo da uključimo lokalnu upravu u odlučivanje. Mi potpisujemo zadnji, a na listi čekanja oni s prebivalištem imaju prioritet. Znači ako dođe do situacije da je netko domaći 214., a ispred njega je netko tko nema prebivalište u Starom Gradu, ovaj domaći ga preskače i prije dobije vez. Novih komunalnih ugovora od 2014. ima možda za nabrojati prste jedne ruke, govorimo o ugovorima s novim korisnicima. Također, korisnik luke koji odluči ne koristit vez može se javiti i reći da ce tamo biti netko drugi i onda postoji mogućnost potpisivanja paušalnog ugovora kako bi što više ljudi koji su tu imali rješenje za vez.

Do prije 5-6 godina, 99% luke su bili isključivo fizičke osobe, a u međuvremenu se puno plovila koje su koristili fizičke osobe prebacilo u gospodarske. I onda kad dođu oni sa sedam brodova očekuju da nađemo vez za svih sedam. I zahtjev da plovila za gospodarske djelatnosti imaju prioritet… Oni sad očekuju da mi mičemo fizičke osobe da bi se za njih stvorilo mjesto zato što je netko odlučio raditi gospodarsku djelatnost s 10 brodova. Ali i tu smo izašli u susret za prazne vezove, mogu se javiti za šest mjeseci paušalnog ugovora.

Opet moram naglasit da smo u svim lukama skupa s komunalnim drustvima legalizirali stanje zatečeno da bi izbjegli da neko ko je tu izgubi vez (jer komunalni znaju stanje i mogu kontaktirati korisnike). I sad smo pitali komunalno da nam jave tko je mijenjao plovila. Svima je ponuđeno da plate razliku u ugovoru bez naplaćivanja dnevne cijene veza. Jedini slučaj kada se nakon kupnje novog broda mora potpisati skroz novi ugovor (i time se vratiti na listu čekanja) je kada je novi brod koji je doveden na vez veći od starog. Ali oni dođu, dovedu to plovilo i mi utvrdimo da je tu uplovilo koje nema ugovor. Tad šaljemo račune za dnevni vez, a problem koji se tu događa je i da susjedna plovila gube vez. Kad bi svi došli s 50 cm širim brodom, 20 ili 30 plovila bi izgubio vez, a ljudi na “svoje” misto dovedu novi brod bez da pitaju. Zato je bitno da se svi jave sa svim promjenama koje žele. Mi u roku sedam dana provjerimo situaciju i odobrimo ili odbijemo zahtjev.

Cijena veza u ACI marini u splitu je za brod do 8 metara 5,500 metara, u Vrboskoj 3,700, a u Starom Gradu je za brod od 8 metara 120 eura. Cijena je takva od 99. da bi zaštitili lokalno stanovništvo. Čitav prihod od komunalnih vezova u Starom Gradu je 29-30,000 eura od kojih 50% ide komunalnom, a samo komad lanca je 15,000 eura.

Od nešto manje od 400 ugovora bilo je 80 spornih, od kojih smo 50 sredili bez problema. Ima ih jos 30-ak od kojih je 15 rješivo. A ovi koji su bili na prosvjedu većinom imaju više plovila. Antonio Makjanić mi je poslao mail i rekao sam mu da dođe u utorak da pogledamo situaciju. A ovo za Jurića; mi ne možemo znati tko je kome sin, samo se trebaju javiti i potpisati paušalni ugovor. Sve omogućavamo. Može se prebaciti sa sina na oca, sve može u prvom stupu obitelji, ali samo se treba doći javiti. I nasljeđivanje u prvoj liniji… Samo je važna dvostrana komunikacija.

Isto tako primjećujem da puno njih koji su tu bili obavljaju gospodarske djelatnosti, ali nije to poanta, poanta je da bude red, a ne ništa na silu. I tako je jer je 85% korisnika luke je u luci bez problema. Problemi najčešće nastaju u tri slučaja. Ako dođe do prodaje broda s njim novi vlasnik praktički dobije i vez. Dobijanje veza uz prodaju broda ne dopuštamo. Drugi problem u tih 80 slučajeva je i to “prijatelj mi je tu”.

I treće je kad fizička osoba prebaci na gospodarsku i dođe s više plovila. Među tih 80 je i 20-25 korisnika koji nisu plaćali vez jer su odbili potpisati komunalni ugovor. Maksimalno izlazimo iz okvira kako bi ljudima izašli u susret do krajnjih granica. Najviše me boli to što su mene oni svi zvali i ja sam im svima objasnio da samo trebaju doći, da je bitna komunikacija. No dosta njih koji su prosvjedovali imaju po tri, pet, sedam brodova i onda pričaju o tome da fizičke osobe ne mogu dobit vez. To je borba za valu. Valu u kojoj smo mi sredili kilometar luke, nema što nismo napravili u Starom Gradu. S 2000 uplova nautičkih došli smo na 11,000. Pola mjesta se diglo radi toga…

A s vezovima stvarno izlazimo svima u susret. I što se tiče naplaćivanje dnevnog veza “ko na pazaru”, nama je temelj za kreiranje računa cijena dnevnog veza, ali nikada ne šaljemo retrospektivno te račune već stvarno pokušavamo pokrenuti komunikaciju sa svakim korisnikom da vidimo kako možemo izaći u susret. Sada nam dolaze i novi desetogodišnji ugovori i pokušavamo sve srediti da uđemo u to čisti. I to je radi lokalnih ljudi da bi oni mogli dobiti vezove, ali prvo moraju biti uvedeni u sustav za što imamo još pet mjeseci. Od 31.12. će i lista čekanja i popis ugovora biti javni.”

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime