Kad je 1971. predstavljen popularni ‘Stojadin, bio je to velik događaj, napokon je u bivšoj državi počela proizvodnja automobila koji nije bio licencirana kopija nekog zapadnog modela. Tijekom 37 godina proizvedeno ih je 1.273.532

Prešućivalo se pritom, naravno, kako je automobil razvijen u Torinu, kao jedna od potencijalnih karoserijskih inačica novog modela  Fiat 128. 

U Torinu su se na kraju  odlučili Fiat 128 proizvoditi u klasičnim limuzinskim i karavanskim inačicama, a najnapredniji peterovratni oblik neobjašnjivo je prepustio svom jugoslavenskom partneru. 

Neki izvori tvrde da su odustali od te inačice zbog smanjene krutosti karoserije u odnosu na odabrane. No nedvojbeno je da je upravo Zastava 101 u tom trenutku koncepcijski bila jedan od najsuvremenijih europskih automobila i posve je nejasno zašto je Fiat nije iskoristio barem kasnije, kao odgovor na fenomenalno uspješan Volkswagen Golf.

U Jugoslaviji, ali i na dosta drugih tržišta, Zastava 101 bila je pristojan prodajni hit i svake godine rasla je proizvodnja modela, koji će dobiti i luksuznije opremljene inačice, pa trovratni Mediteran, a u osamdesetima i proizvodna linija starijeg brata, 128, bit će prebačena u Kragujevac. 

Živahan automobil postigao je i lijepe sportske uspjehe, no za stjecanje bolje reputacije na međunarodnom planu nedostajala mu je ponajprije kvaliteta izrade. Čak i u fazi značajne modernizacije tvornice nakon početka proizvodnje modela Yugo za američko tržište odstupanja su nastavila biti prevelika, a kontrola kvalitete završnog proizvoda neprikladna za standarde razvijenih zemalja. 

Nastupanjem tužnih vremena devedesetih propao je projekt zamjene modela, koji je u međuvremenu dobio novo ime Skala, modernijom Floridom, a šamaranje mrtvog konja nastavilo se do 2008., kada je, na današnji dan prije 11 godina, s proizvodne trake u Kragujevcu sišao posljednji primjerak. Ukupno ih je proizvedeno 1.273.532.

Ovo je svakako jedan od automobila koji je motorizirao naše krajeve i nesumnjivo mu slijedi određena reevaluacija, već sada rane serije, s najčišćim dizajnom, počinju dobivati na cijeni i bivati prihvaćane na skupovima starodobnika, a neki zaljubljenici kreću i u ekonomski neisplative detaljne restauracije. 

Vrijeme kultnog Stojadina tek dolazi. (Autoportal)

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime