Treća izvanredna Biskupska sinoda o obitelji koja u nedjelju počinje u Vatikanu prvi je osjetljiv ispit za papu Franju jer u nizu rasprava o izazovima za današnju katoličku obitelj pitanje razvedenih i ponovno vjenčanih osoba već izaziva snažne podjele.
Predsjednici biskupskih konferencija, biskupi i stručnjaci, vjernici i laici sudjelovat će na sinodi od 5. do 19. listopada na temu “Pastoralni izazovi o obitelji u kontekstu evangelizacije”. Ukupno će sudionika biti 191. Kao pripremni dokument služit će im Instrumentum laboris, sastavljen iz odgovora na 38 pitanja o obiteljskim temama koja su bila razaslana biskupijama diljem svijeta.
Konzervativci vs liberali
Očekivanja su velika. S jedne strane teži se obrani tradicionalne obitelji u čemu su složni svi kardinali, s druge strane zagovara se uključenje brojnih katolika koji žive izvan propisa. Sve snažniji antagonizam konzervativaca i liberala. Papa Franjo želi da rasprave proteknu mirno. “Sretna obitelj vitalna je za Crkvu i društvo”, poručio je u petak. Talijanski kardinal koji organizira sinodu Lorenzo Baldisseri očekuje da biskupi razgovaraju “konstruktivno, slobodno i iskreno” s poštovanjem za suprotna mišljenja. Sudionike je pozvao da ne pokušavaju nametnuti svoje stajalište kao isključivo i da “traže istinu zajedno”. No strasti su već uzburkane. Sve snažnija suprotstavljenost konzervativaca nasuprot liberalnijih pragmatika već je duboko zahvatila medijski prostor.
Urušavanje katoličke doktrine
“Neki strahuju da bi otvaranje Crkve (prema onima koji žive izvan propisa) moglo urušiti zgradu katoličke doktrine, a s druge strane mogli bi se razočarati oni koji očekuju prevelike novosti”, drži vatikanist Iacopo Scaramuzzi. Pet konzervativnih kardinala, među kojima i prefekt Kongregacije za nauk vjere Ludwig Mueller, već je objavilo knjigu kojom traži da se ni u čemu ne mijenja pristup Crkve prema razvedenim i ponovno vjenčanim osobama. Papu, koji tom problemu pristupa elastičnije, navodno je razljutila objava te knjige. Kritičarima je odgovorio progresivni njemački kardinal Walter Kasper i optužio ih da potkopavaju autoritet Pape. Papa je 14. rujna u Rimu vjenčao dvadeset parova među kojima je nekoliko njih već živjelo u izvanbračnoj zajednici. Time je odaslao jasnu poruku da želi otvaranje Crkve prema vjernicima u takvu statusu i da je spreman prihvatiti katolike koji ne slijede sve doktrine. Prošle godine kad su ga upitali za moguće promjene u tretmanu razvedenih, Franjo je rekao da je “vrijeme za milosrđe”. U veljači je kazao da ljudima kojima se brak raspadne treba potpora, a ne osuda.
Razvedeni i ponovno vjenčani
Za papu su prioritetne i teme samohranih majki i djece koja žive u takvim obiteljima, kao i djece u novim obiteljima u zajednicama sklopljenima nakon razvoda.
Glavne teme dokumenta Instrumentum laboris
Među brojnim temama najviše prijepora izazivaju razvedene i ponovne vjenčane osobe. – Razvedeni i ponovno vjenčani u samom su središtu podjela među kardinalima. Prema Katoličkoj Crkvi oni ne mogu primiti pričest jer su novim brakom prekršili sveti sakrament braka koji je prema Crkvi nerazrješiv. Zabrana pričesti nanosi dosta patnje vjernicima kojima prvi brak nije uspio. Neki od njih inače su aktivni vjernici i osjećaju se isključenima ili se pričešćuju ilegalno. Biskupi će razgovarati o tome kako pomiriti dogmu o svetosti braka te istodobno olakšati puno ponovno uključenje tih vjernika u vjersku zajednicu. Spominje se elastičniji pristup u postupku poništenja braka ili pružanjem prava na drugu priliku, kao u pravoslavnoj crkvi, uz jednostavni blagoslov crkve.
Zaštita od AIDS-a i Crkva
– Život u slobodnoj zajednici (izvanbračnoj) i želja za zasnivanjem obitelji. Papa želi ohrabriti one koji žive u takvim zajednicama da sklope crkveni brak kada ocijene da je njihova zajednica čvrsta i ozbiljna. Kako bi se izbjegli neuspjesi koji vode u razvod, sinoda bi trebala bolje pripremati buduće bračne partnere i pomagati mladim parovima. – Vjernici istospolne seksualne orijentacije. Brojni sudionici sinode zagovaraju blaži pristup prema njima, bilo da je riječ o pojedincima ili parovima. Ne zagovaraju, međutim, sklapanje istospolne bračne zajednice niti mogućnost posvojenja djece takvim parovima. – Djeca razvedenih roditelja, djeca u obiteljima nastalima nakon razvoda, djeca istospolnih parova. Sinoda se posebno želi pobrinuti za naraštaje djece koja se osjećaju isključenima jer su i njihovi roditelji isključeni. Papa se usprotivio tomu da se takvoj djeci uskrati pravo na primanje sakramenata i na vjeronauk. – Pobačaj, kontracepcija i “prihvaćanje života” u samom su središtu crkvenog braka. Pobačaj je legaliziran u brojnim državama no Crkva ga i dalje oštro odbacuje. Takvo će se stajalište potvrditi na sinodi uz poziv da se više pomogne ženama kako bi odlučile zadržati dijete. – Raspravljat će se i o kontracepciji koja je osjetljivo pitanje još od enciklike “Humanae vitae” pape Pavla VI. (iz 1968.) i učenja o odgovornom očinstvu i majčinstvu koje priznaje samo prirodne metode sprečavanja začeća. Prezervativ kao kontracepcijsko sredstvo već je izazvalo žive polemike u doba papinstva Ivana Pavla II. i Benedikta XVI. Ta je tema uvrštena u radni dokument. Crkva bi trebala bolje razjasniti svoje protivljenje uporabi prezervativa, iako su mu sve skloniji i crkveni krugovi kao sredstvu zaštite od epidemije AIDS-a.
Razgovor s desecima bračnih parova
Razgovori na sinodi odvijat će se iza zatvorenih vrata, izuzev uvodnog govora Baldisserija. Nakon nedjeljne mise na Trgu sv. Petra, biskupi će u prvom tjednu razgovarati na općoj raspravi, a zatim će u sljedećih sedam dana raditi po skupinama. Razgovarat će i s laicima i teolozima i desecima bračnih parova. Na zatvaranju, 19. listopada, održat će se beatifikacija Pavla VI., pape koji je završio reformski Drugi vatikanski koncil, ali i odbacio sve varijante umjetne kontrole začeća. (index.hr)