Marko Milić, glasnogovornik vlade Andreja Plenkovića i član Predsjedništva Odbora za informiranje, informatizaciju, medije i digitalno društvo HDZ-a, proglašen je najboljim hrvatskim političkim PR-ovcem
Riječ je o nagradi “Megafon 2019” koja mu je uručena na 12. Weekend Media Festivalu (WMF) u Rovinju. Naime, temeljem ankete koju je trebalo ispuniti 216 novinara, Milić je dobio svega 12 glasova, što je bilo dovoljno da mu se uruči nagrada, da je Milić javno primi i zahvali novinarima, a da se HDZ na svojim službenim stranicama pohvali kako ima najboljeg političkog PR-ovca.
Za Milića su glasali – anonimni “vodeći” novinari
No nije to jedina nelogičnost izbora glasnogovornika vlade i člana HDZ-a za najboljeg političkog PR-ovca. Tu je i činjenica da su ga “birali” ljudi koji nisu ni znali da su u žiriju, ali i da su se nominirala imena iz jedne branše, a dodjeljivale nagrade iz sasvim druge.
No, krenimo redom.
Krajem kolovoza na mailove novinara stigla je obavijest o online anketi u kojoj je stajalo:
“Weekend media festival u suradnji s agencijom Ipsos provodi istraživanje o zadovoljstvu novinara suradnjom s glasnogovornicima/ odjelima za odnose s javnošću javnih institucija (Vladine institucije, Sabor, ministarstva, jedinice lokalne samouprave..). Istraživanje je kratko i zanimljivo te će rezultati u obliku panel diskusije biti prikazani na ovogodišnjem Weekend media festivalu. Pozivamo Vas da svojim odgovorima podržite istraživanje koje je u potpunosti anonimno.”
Radilo se o nekoliko pitanja koja su bila općenitog tipa, a u kojima se od novinara tražilo, između ostalog, da ocijene što im je najbitnije kod službe odjela za odnose s javnošću od točnosti, brzine i dostupnosti te što im je kod traženja informacija više ili manje bitno.
Koji su kriteriji za izbor 216 novinara?
Kako nam je potvrđeno, anketni upitnik odaslan je na 216 e-mail adresa novinara. Iz WMF-a tvrde da su urednici predlagali imena novinara iz svojih redakcija koji su najčešće u komunikaciji s ljudima zaduženima za komunikaciju u državnim institucijama i političkim strankama.
U samoj anketi, koja je stizala mailom, naglašeno je kako će odgovori novinara biti anonimni te da je sve u svrhu istraživanja odnosa novinara s odjelima za odnose s javnošću. Na kraju se od 216 novinara odazvalo njih samo 52.
Kada je dva dana prije objave rezultata za najbolje PR-ovce odaslana obavijest kako je poznato pet “finalista”, od kojih će se birati jedan, počela su se postavljati pitanja.
Novinari koji prate vladu komentiraju i glasnogovornike po županijama i općinama?
“Među najboljim hrvatskim političkim PR-ovcima su (abecednim redom): Maro Alavanja iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, Ivana Crnić iz Ureda predsjednice, Marina Mandić iz Ministarstva unutarnjih poslova, Marko Milić iz Ureda predsjednika Vlade i Vanja Ovčar iz Ministarstva gospodarstva, a samo će jedan odnijeti titulu najboljeg koji će uz podršku Akademije za politički razvoj biti proglašen na Weekend Media Festivalu”, stajalo je obavijesti WMF-a. Naime, svi PR-ovci, a zapravo je riječ o glasnogovornicima, dolaze iz javnog sektora pa su se počela postavljati pitanja o kakvom je zapravo izboru riječ.
Naime, WMF je iskoristio anketno pitanje “S kojim glasnogovornicima/voditeljima odjela za odnose s javnošću javnih institucija kao što su Vlada, ministarstva, Sabor, Ured predsjednice, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, političke organizacije i slično smatrate da najbolje surađujete?” za izbor najboljeg političkog PR-ovca.
Na kraju za Milića 12 glasova, a za ostale se ne zna
Naime, u toj anketi novinari su trebali dopisati imena glasnogovornika. Na to pitanje otvorenog tipa novinari su odgovorili s ukupno 41 imenom, a ime Marka Milića navelo je 28,84 posto ispitanika. Barem tako kažu iz WMF-a. Ako je to točno, to znači da je za Milića glasalo oko 12 novinara.
“Vodeći hrvatski novinari koji prate rad Vlade, ministarstava, Hrvatskoga sabora i Ureda predsjednice izabrali su najbolje hrvatske političke PR-ovce, a prvu nagradu ‘Megafon 2019.’ na 12. Weekend Media Festivalu dobio je Marko Milić iz Ureda predsjednika Vlade”, stajalo je u službenom priopćenju WMF-a.
Koliko su ostali glasnogovornici dobili glasova, ostat će tajna jer organizatori ankete ne žele odavati taj podatak.
Tražili glasnogovornike, a birali političkog PR-ovca?
Osim što novinari nisu bili obaviješteni kako je anketa ujedno i izbor “političkog PR-ovca”, sporna je i činjenica da se u pitanju tražio glasnogovornik, a dobio najbolji u sasvim drugoj kategoriji. Glasnogovornik komunicira s medijima, odnosno novinarima, dok politički PR-ovac to ne radi, već savjetuje klijenta i radi strateški plan te reagira u političkim krizama.
Politički PR strateška je funkcija koju, primjerice, u HDZ-u odrađuje Robert Kopal. To su dva sasvim odvojena posla i funkcije. Uostalom, kako bi organizatori objasnili da je nagradu za najbolji politički PR umjesto Milića, dobio netko iz Ministarstva unutarnjih poslova, odnosno policije
Na izravan upit zašto se tražio glasnogovornik, a birao politički PR-ovac, organizatori iz WMF-a nisu nam znali odgovoriti. No, kažu nam, namjerno novinarima nisu javili da se temeljem odgovora dobivaju nagrade za PR-ovce “jer to može utjecati na odgovore”.
Za novinare je bolje da ne znaju
“U pitanju u anketi jasno se tražilo ime osobe. Metodološki se u anketnim pitanjima nikada ne spominju nagrade, jer to može utjecati na odgovore ispitanika, a komunikacijski je od početka jasno bilo istaknuto za što će se koristiti rezultati ankete: prva objava je medijima (pa tako i Index.hr-u) poslana 15. srpnja, a druga 18. rujna”, kažu nam iz WMF-a.
Isto tako naglašavaju da je priopćenje u kojem je bilo navedeno kako će na temelju ankete među hrvatskim novinarima biti proglašen ona/onaj kojega novinari izaberu za najboljeg bilo poslano u najavi svim redakcijama i dostupno na stranici WMF-a, a rezultati ankete prikazani su u sklopu panel diskusije “Svi predsjednikovi ljudi”.
No činjenica ostaje da u pozivu na ispunjavanje ankete to nije bilo ne samo jasno naznačeno nego nije bilo ni spomenuto. Na kraju, Plenkovićev glasnogovornik izabran je u takvoj anketi i to s vrlo mršavim brojem glasova.
Nagrade za radnike u javnoj upravi koji obavljaju posao
“Na pitanje otvorenog tipa novinari su odgovorili s ukupno 41 imenom, a ime Marka Milića navelo je 28,84% ispitanika. U anketi je jasno bilo istaknuto kako je anonimna i da će se prikupljeni podaci prezentirati kao postotci i frekvencije odgovora”, kažu nam na kraju iz WMF-a.
Isto tako, iz anketnog pitanja, koje je bilo pokriće za izbor najboljeg, zapravo se tražio onaj koji najbolje surađuje s novinarima, odnosno odgovara na pitanja, javlja se na telefon/mobitel ili odgovara na mailove. To bi značilo da se nagrađuje onaj koji zapravo samo obavlja ono što mu je u opisu radnog mjesta.
Činjenica da je na kraju za najboljeg izabran glasnogovornik vlade, i to temeljem glasova “vodećih novinara”, vrlo je kontradiktorna. Naime, Plenkovićeva vlada jedna je od najnetransparentnijih vlada, institucijama ne daje dokumente, a hrvatskoj javnosti ne odgovara na aktualna pitanja. Redakcija Indexa odaslala je najmanje 15 upita u ured glasnogovornika vlade u posljednjih godinu dana a da nije dobila nijedan odgovor. Sam glasnogovornik vlade Milić redovno je nedostupan kada ga na telefon zovu novinari Indexa. Kako smo istražili, jednak je ignorantski odnos Milića i prema kolegama u drugim redakcijama kada su u pitanju istraživačke teme.
PR-ovska pljuska istraživačkom novinarstvu
Stoga je izbor Milića neprihvatljiv, a činjenica da su pokriće za Milićevu nagradu “vodeći novinari” predstavlja pravu pljusku za istraživačke novinare koju su nam, ovog puta, zalijepili iz PR branše.(Index)