Eva”, riblja konzerva, jedan je od najpoznatijih tržišnih hrvatskih brendova u Srbiji. Toliko je poznata, da je na Facebooku pokrenuta i stranica “Šime sa Eva sardine junak naše mladosti”, čiji je autor – ljubitelj iz Srbije.

– Kada sam bio mali, divio sam se maskoti Eva sardine, sjekao lik s kutije i lijepio ga po kući. Kasnije sam saznao da se mornar-morž s Eva sardine zove Šime – jači nego Popaj, jači nego Chuck Norris… Za nas koji volimo Šima – poručuje autor profila na kojoj je i snimka nekadašnje animirane reklame za “Eva” skuša filete.

Popularniji od ‘Maraske’

Zašto je lik morža i “Eva” riblje konzerve ostao toliko u pamćenju potrošača sa širih prostora, teško je jednostavno dokučiti, ali očigledno se radilo o nekoj vrsti balkanskog Popaja koji je ostao u nostalgičnom sjećanju nekadašnje djece, sada odraslih ljudi, koji su rado jeli nesumnjivo kvalitetnu riblju konzervu koja se proizvodila u zadarskoj tvornici “Adria”. “Eva” je u Srbiji popularnija i od najpoznatijeg zadarskog brenda “Maraska”. Iako je “Eva” preživjela kao brend, nju je prije nekoliko godina kupila “Podravka”, što je u Zadru primljeno s velikim ogorčenjem. “Eva” se već duže vrijeme nije proizvodila u zadarskoj “Adriji” u značajnim količinama. Razlog za to su pretvorbeni i ekonomski problemi u kojima se tvornica našla. Ime “Eva” se u “Podravci” nalazi na više od dvadeset raznih proizvoda, ali riblje konzerve rade se u tvrtki “Ostrea” u Stankovcima. – “Eva” je stvorena u “Adriji”, a “Podravka” je od 2001. zajedno s “Adrijom” distribuirala. Od 2005. “Podravka” je postala vlasnik brenda. Suradnja se nastavila, “Adria” se trebala brinuti o proizvodnji i količinama, a “Podravka” o distribuciji. Tim ugovorom amortizirani su dijelom i veliki gubici koje je “Adria” imala do 2005. godine, pa je to bio način da opstane s poslovanjem, a “Podravka” da može legalno ulagati u proširenje asortimana. Poslije je uprava dala tvrtku u zakup vlasniku “Ostree” Nevenu Badurini i zadarskom poduzetniku Jadranku Lisici koji su prethodno s “Podravkom” dogovorili velika ulaganja. To se nije dogodilo i namjera je bila domoći se vrijednih nekretnina, a uspjeli su preoteti i taj ugovor s “Podravkom” koji sam 14 godina kao većinski vlasnik i direktor “Adrije” održao, te tu proizvodnju organizirati u Stankovcima, osim manje količine koju smo još uspjeli zadržati zbog otpremnina radnicima jer moraju, nažalost, napustiti firmu. Nakon toga će se “Eva” za “Podravku” proizvoditi samo u Stankovcima, a mi nakon skoro 50 godina postojanja brenda i 14 godina suradnje s “Podravkom” kao jedan od najvećih riboprerađivača ne radimo više za “Podravku” već proizvodimo svoj brend pod nazivom “Adria” – kaže direktor Miodrag Lacić.

Predstečajna nagodba

Brend “Eva” plaćen je, ili bolje rečeno, njime su zatvorene obveze “Adrije” od samo 15,5 milijuna kuna, iako je ubrzo procijenjen na višestruko veći iznos. Tko zna koliko danas vrijedi. – Bili smo prisiljeni to učiniti zbog opstanka tvornice. Bez suradnje s “Podravkom”, situacija je za nas i dalje vrlo teška. Nemam ništa protiv da dio proizvodnje za njih bude na drugim pozicijama, ali nema razloga da isto tako jedan dio radimo mi jer imamo kapacitete i kvalitetu. Mi smo sada u predstečajnoj nagodbi prema kojoj je utvrđeno 55 milijuna kuna obveza. Uskoro ćemo uputiti javni poziv investitorima da se jave i ulože u tvrtku, jer iako prvostupanjskom odlukom od povezanih društava koja su bila u najmu “Adrije” potražujemo više od 20 milijuna kuna zbog pričinjene štete, bez pronalaska investitora koji bi trebao uložiti 40 milijuna kuna u sanaciju obaveza i preuzeti poslovanje, ugrožen nam je opstanak. Rok za to je do svibnja iduće godine do kada bi prema odluci vjerovnika, banaka i Ministarstva financija trebalo naći nekoga tko će ući s gotovinom. Situacija je teška, ne i bezizgledna, iako su nam praktično ukrali ugovor i brend i ovdje ostavili pustoš. Zakon to možda ne tolerira, ali sve ide vrlo sporo. Pravda uvijek ispliva na površinu, ali vrlo često u obliku utopljenika – zaključuje Lacić.

Afera ‘Spice’

U rujnu 2001. godine, na natječaju HFP-a, tvrtka “Plimex” koju je uspješno vodio Miodrag Lacić, postaje većinski vlasnik “Adrije”. Po struci ekonomist turističkoga smjera, udjel od 72 % u “Adriji” Lacić je tada kupio za milijun maraka. Osim “Adrije”, u vlasništvu “Plimexa” bila je i Dalmatinska industrija mode (DIMO). Istodobno kada i DIMO, dotad uspješni trgovački lanac autodijelova 2006. godine je otišao u stečaj sa 65 milijuna kuna duga, a jedan od najvećih vjerovnika bila je – “Adria”. Zbog navodne umiješanosti u aferu “Spice”, Lacić je 2011. godine uhićen u Zadru. Sumnjičio se za zloporabu položaja i ovlasti, te krivotvorenje isprava tijekom višegodišnje suradnje između “Podravke” i “Adrije”. Sve je optužbe odbacio. (Slobodna Dalmacija)