Punih šest mjeseci nakon što je, navodno radi racionalizacije i veće učinkovitosti, ukinut Državni inspektorat, u kontrolama nelegalnog rada i rada na crno, posebno u turizmu, vlada potpuni kaos, neorganiziranost i nered.
Pokazalo se, naime, kako je solidna državna institucija koja je imala 800 profesionalnih inspektora dobre učinkovitosti nakon 15 godina rada paušalnom odlukom ukinuta, a da se nije točno znalo što se i kako želi od novog ustroja, pa tako na terenu stvari ne funkcioniraju s inspekcijama ni pola godine od njihove “reorganizacije“. Podsjetimo, tada je rečeno kako će poslove Državnog inspektorata od siječnja ove godine preuzeti ministarstva financija (Carinska uprava), gospodarstva, rada i mirovinskoga sustava, poljoprivrede i turizma, u čiji sastav su ušli inspektori. Ali, šest mjeseci kasnije, čini se da se malo toga pomaklo s mjesta.
Sele ih iz zgrade u zgradu
Tako neki inspektori koji su od siječnja ove godine raspoređeni u pet ministarstava još uvijek nemaju ni rješenje o radu s novim poslodavcem, inspektorima koji su dodijeljeni Carinskoj upravi ne priznaje se iskustvo pa moraju polagati stručne “carinske“ ispite, sve inspekcije muku muče kako doći do automobila za rad na terenu, zakoni nisu usklađeni s novim ustrojem, građani ne znaju kome što prijavljivati… Telefoni mnogima još ne rade, još uvijek se inspektore seljaka iz zgrade u zgradu, u nadzore ih šalju njihovim osobnim automobilima! Da je stanje upravo takvo, potvrdili su nam u razgovoru inspektori za područje gospodarske djelatnosti, carinski i turistički inspektori, želeći ostati anonimni kako ne bi ugrozili radna mjesta. Jednoglasni su u tvrdnji da bi inspektori htjeli raditi, kako se šefovi trude da nešto pokrenu, ali jednostavno im to nije moguće. Tapka se u mjestu već pola godine u stalnom iščekivanju naputaka, promjena zakona, usklađivanja i dogovora među ministarstvima. A na terenu – kaos!
Prijava je protokolirana…
– Ministarstva nisu bila pripremljena ni organizirana da nas preuzmu. Inspektori su stručni ljudi koji znaju svoj posao, ali kako raditi kada su ukinuli inspekcijske urede na Braču, Hvaru, Korčuli?! Tamo nema ni jednog inspektora, sve su povukli u Split pa ljudi sada putuju svaki dan, a na otocima nitko ništa ne kontrolira. Kad dobijemo prijavu, protokoliramo je, stavimo u plan pa kad dođe na red… U našoj nadležnosti nije nelegalni rad, nego zaštita potrošača koji nije zadovoljan uslugom – kaže nam gospodarski inspektor. A kako to izgleda u stvarnom životu govori činjenica da od početka godine niti jedan nelegalni apartman ili hotel nije zatvoren! Naime, iako je Ministarstvo financija po dogovoru dobilo nadzor nad područjem roba i usluga, boravišne pristojbe, nadzor zabrane i sprječavanja neregistrirane djelatnosti i nezakonite trgovine te zaštite intelektualnog vlasništva, kao i nad naplatom proračunskih i drugih prihoda, oko nadzora nad nelegalnim iznajmljivanjem navodno još traje dogovaranje.
Carinski ispit
– Carinskim inspektorima je rečeno da kontroliraju naplatu boravišne pristojbe, ali mislim da je i to na čekanju. Turističko iznajmljivanje uopće ne kontroliramo niti bilo što drugo iz turizma, radimo druge poslove. Mislim da niti jedan nadzor iz turizma nije napravljen. Kolege koji su došli iz inspektorata ne mogu sami u nadzor jer moraju položiti carinski ispit pa idu u paru s carinicima. Imamo samo jedan službeni automobil, a istovremeno automobili bivšeg Državnog inspektorata stoje na našem parkiralištu i nitko ih ne koristi – priča nam carinski inspektor iz jadranske podružnice. Na naš pisani upit o tome Carinskoj upravi i Ministarstvu financija, ni za dva dana nismo dobili odgovor. Po novim odredbama nelegalni rad nekog apartmana bez dozvole nije više u nadležnosti Turističke inspekcije koja brine o uvjetima i načinu pružanja usluga u turizmu, ali samo za one koji imaju registriranu djelatnost. Turistička inspekcija kao da se najbrže ustrojila i nastavila s radom, možda i stoga što su u njoj dugogodišnji inspektori koji su te poslove i ranije obavljali, ali i njihov rad ne ide bez teškoća. Od Zadra do Dubrovnika teren pokriva samo 15 turističkih inspektora s jednim automobilom, saznajemo. A još lani taj je posao u sezoni obavljalo i do stotinjak ljudi. – Ministarstvo turizma je preuzelo 59 turističkih inspektora i sedam službenih automobila. Mi kontroliramo je li obavljanje djelatnosti u skladu sa zakonom i rješenjima koja vlasnik ima, ali u nadzoru utvrđujemo i druge nepravilnosti i prosljeđujemo informaciju o tome drugim ministarstvima u čijoj je to nadležnosti. Mi nismo nadležni za neregistriranu djelatnost, ali se radi zaštite gosta trudimo biti stalno na usluzi građanima – kazala nam je dr. sc. Jasna Štiglec, dugogodišnja voditeljica Turističke inspekcije. U svakom slučaju, čini se da je u pitanju još jedna brzopleta i ničim utemeljena reorganizacija inspektora koja se u praksi pokazala lošom. To uviđaju čak i njezini autori u Vladi, ali čini se da za sada ne misle ništa mijenjati. (Slobodna Dalmacija)