Otvaranje luke Gaženica skandalozno je povećala cijene zadarskih taksija koji svoje usluge naplaćuju u – eurima. To smo doznali od samih taksista, među kojima ima onih koji su ogorčeni najnovijom situacijom.
Umjesto da otvaranje Gaženice omogući više posla zadarskim taksistima, te da liberalizacija tržišta uvedena prije nekoliko godina snizi cijene taksi-prijevoza i poboljša kvalitetu usluga, zbog velikog broja registriranih taksija, kao i onih koji rade na crno, događa se stanje “male bare s previše krokodila”. Taksisti se bacaju na putnike poput ajkula, a nerijetko se događa da pošteno ogule onoga koga prevezu i višestruko naplate uobičajenu tarifu.
Javna tajna
– Gaženica se vozi u eurima, to je javna tajna i to svi znaju. Zašto je to tako, tko je to uveo i zbog čega, ja ne znam, ali to je postalo nepisano pravilo. Cijena od 20 kuna za pet kilometara, koja je označila liberalizaciju taksi-tržišta u Zadru, trajala je ispočetka, te se donekle zadržala u zimskim uvjetima, kad platežna moć domaćeg stanovništva i broj obavljenih prijevoza drastično padaju. Svi smo mi zimi vozili pet kilometara za 20 kuna, iako je ustvari cijena u Zadru uvijek bila 40 kuna za pet kilometara danju i 48 kuna noću. Sada se dogodilo da se ta ista kilometraža vozi za 40 do 50 – eura! Pošteni taksisti voze za 20 eura, a ovi drugi dva, pa i tri puta skuplje, iako od Gaženice do Poluotoka ima manje od pet kilometara, ili oko šest ako vozite dužu turu. Uz to, taksija ima na sve strane i to je postao kaos po gradu, umjesto da je uveden red – kaže nam jedan zadarski taksist koji je pristao s nama razgovarati pod uvjetom da ostane aniniman jer bi inače, kaže, imao problema. Kad putnik uđe u njegov auto, on pred njim aktivira taksimetar koji označava cijenu za prvih pet kilometara koja iznosi 40 kuna. Nakon petog kilometra taksimetar počinje zaračunavati dodatnih 10 kuna na svaki sljedeći kilometar i to je dnevna cijena koju bi trebali imati zadarski taksisti. Neki, međutim, varaju goste na način da, kad sjednu u automobil, već nakon prvog kilometra taksimetar počinje zaračunavati dodatni iznos, pa račun na kraju ispadne puno veći nego što bi trebao biti. Nekoliko je gradskih punktova gdje su najveće koncentracije taksista i gdje se ujedno događaju i najveće prijevare gostiju. To je lokacija “kod Plana grada”, blizu mosta, od koje tura do Puntamike nerijetko košta i više od 100 kuna, zatim “Jadrolinija” kod trajektnog pristaništa, gdje po 15 taksija čeka pristajanje jednog trajekta, Autobusni kolodvor, poznat po “operiranju” taksija na crno i čestim svađama, pa i tučnjavama taksista, zatim kod Opće bolnice, gdje ima najviše starih taksista, i Zračna luka, za koju treba posebna dozvola Općine Zemunik. Osim što je prisutna stalna nervoza i natjecanje taksista za svakoga gosta, vozači na crno nesmetano voze bez dozvole, i to ne jednim vozilom, nego ih imaju po nekoliko, pa i improvizirane dispečerske službe. Imaju uredne natpise “Taxi” na vozilu, a zapravo se radi o nelegalnom, neprijavljenom taksiranju.
Inspekcija nema
– Na području Zadra je oko 110 registriranih taksi-vozila, a bez dozvola tko zna koliko još. Zbog toga su česte svađe, potezanje gostiju za rukav, pogotovo onih koji idu u Novalju ili dalje destinacije. Putnike se i prekrcava kako bi se vozilo opet moglo vratiti u red za nove putnike. Događaju se ružne stvari, nemile scene. Strašno je stresno postalo raditi ovaj posao jer vam izgleda kao da idete u rat, a ne na posao. Nitko to ne kontrolira. Inspekcija nema, a ako se i pojave, kontroliraju onoga za koga se zna da radi uredno i legalno, iako im je dobro poznato tko radi u prekršaju. Takvoga nikada ne diraju – kaže taksist. Pokušali smo o problemima taksi-službe u Zadru razgovarati i s najvećim i najmodernijim taksi-prijevoznikom u gradu, Davorom Lulićem, vlasnikom tvrtke Taxi Lulić, ali on nije želio davati izjave u vezi s tim. (Slobodna Dalmacija)